Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2016

12 απαντήσεις για τo τι είναι Jam

JAM 
Κυριακή 6 Νοεμβρίου 8 μμ


12 απαντήσεις για τo τι είναι Jam

1.     « Jam χορού είναι μόνο Contact Ιmprovisation Jam ».
Ας μην χάνουμε καιρό και λόγια με ανοικτούς προσδιορισμούς ότι δήθεν είναι για όλα τα είδη χορού, στα τέλη του 20 ου και τις αρχές του 21 ου αιώνα υπάρχει μόνο μια μορφή κοινωνικού αυτοσχεδιαζόμενου χορού που είναι ανοικτή στην έκφραση οποιουδήποτε και την επικοινωνία με τον άλλον χρησιμοποιώντας σαν μέσο το σώμα και παραμέτρους φυσικές, την βαρύτητα, την φορά,  καθαρά σωματικά, χωρίς αναφορές/παραλλαγές σε ήδη γνωστές γλώσσες και εξωχορευτικά στοιχεία. Η σωματικότητα είναι πρωθύστερη της αναπαράστασης.

2.     «Στο jam δεν είσαι ποτέ μόνος ».
To Jam είναι αποκλειστικά για ανθρώπους που θέλουν να χορέψουν μαζί με άλλους, για όλους όσους η διυποκειμενικότητα είναι σημαντική.

3.     «Μην μπαίνετε μπουσουλώντας στα 4 ή με στροφούλες με σφιγμένα πόδια και παρατημένα χέρια ».
Το να μπεις θέλει τόλμη, οπότε γυρνάμε σε ένα στάδιο προ-ορθιου οπού δεν είσαι εκτεθειμένος ή σε ένα στάδιο στροβιλισμού. Πάντα, σε όλα τα τζαμ, σε όλες τις χώρες, θα υπάρξει ένας ή μια που θα κάνουν μια τέτοια είσοδο. Μόλις δείτε ένα τέτοιο σώμα, εκτιμήστε μεν το θάρρος του αλλά σώστε το αγγίζοντας το απαλά στο στήθος και μην το αφήσετε μέχρι να χαλαρώσει. Στο  Jam μπαίνεις πάντα, μόνο όταν ονειρεύεσαι να εξασκήσεις την προσωπική σου γλώσσα, να αρχίσεις με το μικρότερο άγγιγμα, να βιώσεις με ασφάλεια μικρά κινητικά δράματα, να βουτήξεις με την μεγαλύτερη αυτοειρωνία, να βγείς γελώντας από την σκοτεινή μεριά του σώματος και της ψυχής σου. 

4.     «Το jam ποτέ δεν αντικαθιστά τα μαθήματα ».  
Αντίθετα είναι ένας χώρος όπου συνειδητοποιείς για τελευταία φορά γιατί δεν χορεύουν μαζί σου, γιατί δεν απολαμβάνεις τον χορό σου, γιατί σκύβεις το κεφάλι όταν προσπαθείς να σηκώσεις κάποιον, γιατί δεν ρέει η κίνηση σας, γιατί είστε συνέχεια στο πάτωμα, γιατί επαναλαμβάνεσαι ... Μετά, αν αυτό συνεχίζεται για αρκετά jam παρ’το απόφαση και πήγαινε να κάνεις μάθημα/πολλά μαθήματα, διότι είσαι απλά τσιφούτης, ξενιστής σε ένα σώμα ανθρώπων αθώων.

5.     «Το jam είναι ένα ανεξέλεγκτο πεδίο λιμπιντικών ενεργειών ».
Είναι το μόνο πεδίο στο χορό όπου οι άντρες είναι ισάριθμοι των γυναικών. Αλλά ακόμα και αν έρχεστε για να φλερτάρετε, να θυμάστε πάντα ότι είναι ένας χώρος για να ενθαρρυνθείτε να λέτε όχι, στους άλλους αλλά και στον εαυτό σας.

6.     «Στραμπουλήξτε εκείνο το χέρι πίσω από την πλάτη σας που επιμένει να σας σηκώσει ».
Το jam δεν είναι για να κάνεις σηκώματα, γι’ αυτό υπάρχουν τα μαθήματα partnering, υποπτευθείτε όποιον προσπαθεί να σας σηκώσει εκβιαστικά, μπορεί να είναι δάσκαλος που ψάχνει για μαθητές ή απλά να σας την πέφτει, αλλά σίγουρα έχει αισθητική τσίρκου και είναι βαθιά πατροναριστικός

7.     «Πάρτε το τουμπερλέκι από τα χέρια του καινούργιου ».  
Η μουσική σε ένα jam δεν είναι για να προσθέτει ρυθμικό σκηνικό  και να δικαιολογηθείτε εσείς για την έλλειψη ρυθμού, επικοινωνίας με τον άλλον, πνευματικού και σωματικού χαλβαδιάσματος. Κλείστε τα αυτιά στο έθνικ χαλί που πολλές φορές ακούγεται σε jam σε όλες τις χώρες, σε αυτό στρώνετε μόνο τον κινητικό κομφορμισμό σας. Η μουσική στο jam μας είναι ελεύθερη αυτοσχεδιαστική, για να ενθαρρυνθείτε να τροχίσετε την αρμονία και τις συνήθειες σας

8.     «Στο jam φοράμε ρούχα μας που βγάζουμε από μεγάλη τσάντα ».  
Ο ιδρώτας είναι αποδεκτός όταν είναι κοινός και όχι αυτός που κουβαλάμε μαζί με την μοναξιά μας, την σκόνη του δρόμου, του «πέρασα να δω τι είναι αυτό που κάνετε».

9.     «Δεν είναι για επαγγελματίες χορευτές ».  
Ναι! ας τελειώνουμε και με αυτό και ας δεχτούμε την κυνική εξομολόγηση του Steven Petronio μετά τα jam στο St. Mark’s church όταν προσπαθούσε να γίνει μεγάλος χορογράφος με δική του ομάδα χορού: «το σώμα μου είναι πολύτιμο, δεν έχω καμιά όρεξη να πέφτει οποιοσδήποτε επάνω μου», το ίδιο σκέφτεται κάθε επαγγελματίας εκτός αν σκέφτεται να τον δουν μήπως και χωθεί σε κάποια ομάδα, δέστε το jam της Σάσα Βαλτζ όπου όλοι χορεύουν σόλο, το έδειξε και η ιστορία των jam στην Ελλάδα όπου στις αρχές όταν η Λάθος Κίνηση έπαιρνε επιχορηγήσεις ήταν γεμάτο με επαγγελματίες τους οποίους δεν ξανάδαμε  ποτέ.

10. «Δεν υπάρχει παγκόσμια ημέρα Contact Improvisation Jam  ».
Διότι το Contact Improvisation είναι ένας κοινωνικός χορός, ζωντανεύει και τροφοδοτείται αποκλειστικά από τα κάτω, διαφεύγει των ιδρυματοποιημένων επικοινωνιακών τακτικών. Τολμώ την ύβρη και σηκώνοντας το πρόσωπο  μου προς την παμφάγο Στέγη κοροϊδεύω φωνάζοντας: «δεν θα μπορέσετε να φτιάξετε ποτέ jam”.

11. «Δεν υπάρχουν θεατές ».  
Αισθανθείτε συμπάθεια για αυτούς που έρχονται καθυστερημένοι και ζητάνε να κάτσουν και μόνο να κοιτάνε αλλά μην τους τραβάτε να χορέψουν, ζητείστε τους μόνο να μπουν μέσα αλλά στην άκρη, αφήστε τους να ακούσουν το κάλεσμα του πατώματος και των σωμάτων. Κλωτσήστε απαλά αυτούς που ξαπλώνουν και διαλογίζονται στην μέση του χώρου, εσείς δεν πήγατε να χορέψετε στο κρεβάτι τους.

12. «Μετά το jam αισθάνεστε σαν ήρωες ».  
Είναι κοινό μυστικό ότι ο αυτοσχεδιασμός είναι η πιο μάτσο αισθητική, και ησυχάζει μόνο με αγάπη. Όταν έχει τελειώσει ένα jam έχετε επιβιώσει από απροσδόκητους κινδύνους και συναντήσεις, αποκτήσατε την σιωπηλή γνώση κάθε ταξιδευτή και δεν φεύγετε ποτέ μόνοι.

Benno Voorham 2005, πρώτο Jam στο στούντιο