Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2010

Σεμινάρια Θεάτρου από τον Ryszard Nieoczym


"Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ: 
σώμα, φωνή, τραγούδι, κείμενο & εικόνα"


«Το θέατρο είναι ένας άγριος τόπος μέσα στον πολιτισμό. το σταυροδρόμι όπου τα αθέατα, κάθετα και αρχέγονα βάθη συναντούν τον ορατό, οριζόντιο και τεχνητό πολιτισμό. Το θέατρο αντηχεί τα βάθη αυτής της κάθετης διάστασης που ονομάζουμε Κάτω Κόσμο» R.Nieoczym

Ο R. Nieoczym, δάσκαλος, σκηνοθέτης και συνεργάτης του J. Grotowski, μας παραδίδει μια μέθοδο δουλειάς θεμελιωμένη σε περισσότερα από 30 χρόνια θεατρικής έρευνας και πράξης.

Σώμα : μέσα από εντατική σωματική άσκηση/παιχνίδι (κίνηση, ρυθμός, χορός, stretchings) σκοπός είναι η αφύπνιση του σώματος και η ενεργοποίηση των κέντρων του, ώστε η/ο ηθοποιός να ανακαλύψει ξανά την «ελευθερία του ζώου» στο σώμα της/του και να συνειδητοποιήσει την οργανική ενότητα ανάμεσα στο σώμα, τη φωνή και τη φαντασία.

Φωνή : χρησιμοποιώντας μια διττή προσέγγιση που βασίζεται στην αντίληψη του Stanislavski για την «οργανική βάση όλων των σωματικών δράσεων» και τη μέθοδο του Grotowski για «το άνοιγμα των ηχείων του σώματος», στόχος είναι η πλήρης ενεργοποίηση του Φωνητικού Κέντρου, ώστε:

§ να ανακτήσει η/ο ηθοποιός τη δύναμη της προσωπικής φωνής, που όλοι κατείχαμε ως παιδιά.
§ να αντιμετωπίσει δυσκολίες που σχετίζονται με την εκφορά του λόγου και το τραγούδι (π.χ. την πίεση της φωνής για να αποδώσει ένταση και συναισθήματα, με αποτέλεσμα το «χτύπημα» των φωνητικών χορδών)
§ να αναγνωρίσει τη φωνή ως μέρος μιας δυναμικής ψυχικής-σωματικής διαδικασίας, που αφορά σε όλο το Φωνητικό Κέντρο

«Η φωνή είναι το βαρόμετρο της ψυχής» και κάθε δουλειά/παιχνίδι πάνω σ' αυτή έχει τις ρίζες της σε αρχέτυπα σχήματα: στην αγάπη, την προδοσία, την απόρριψη, την εγκατάλειψη, το μίσος, τον πόνο, τη χαρά, την εκδίκηση: το όλον της ζωής του ηθοποιού.

Τραγούδι : μέσα από την ίδια μέθοδο δίνεται στην/τον ηθοποιό η δυνατότητα:

§ να τραγουδήσει ελευθερώνοντας τη φυσική αναπνοή του σώματος
§ να τραγουδήσει χωρίς φόβο στο σώμα, αλλά με ελευθερία και χαρά
§ να τραγουδήσει με την ψυχή και όχι με μια ψυχρή τεχνική
§ να αφήσει «το τραγούδι να τραγουδήσει »


Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στον τρόπο που μπορεί να λειτουργήσει το τραγούδι ως όχημα ώστε να ξυπνήσει τη δημιουργική ζωή της/του καλλιτέχνη και να ανοίξει το δρόμο προς την ουσιαστική διερεύνηση των ρόλων.

Κείμενο και Εικόνα: η/ο ηθοποιός δε μπορεί να παίξει την ουσία του κειμένου. Παίζει τις «εικόνες» τις οποίες το κοινό μπορεί να δει και να νιώσει.

Μια «εικόνα» είναι μια σειρά από συνειδητές δράσεις και αντιδράσεις π.χ η σιωπή και η ακινησία είναι πολύ δυνατές «εικόνες»

Μέσα από την απελευθέρωση του σώματος και της φωνής δίνεται στην/τον ηθοποιό η δυνατότητα για μια σε βάθος διερεύνηση του ρόλου, ώστε να ανακαλύψει τις «σωματικές εικόνες» που μπορεί να χρησιμοποιήσει για την ανάπτυξη του θεατρικού του ρόλου, αποφεύγοντας τα γνωστά κλισέ και τις διανοητικές ασάφειες.

Το σεμινάριο απευθύνεται σε ηθοποιούς, φοιτητές δραματικών σχολών, τραγουδιστές, χορευτές, παιδαγωγούς και στον καθένα που θέλει να συνδέει την τέχνη του και τη ζωή του με την οργανική δύναμη της ανάσας, του σώματος και της φωνής.

Οι συμμετέχοντες καλούνται να γνωρίζουν ένα μονόλογο από το κλασσικό ή σύγχρονο ρεπερτόριο, βασισμένο σε ένα οποιοδήποτε θέμα Αγάπης, Προδοσίας ή Eκδίκησης από τον Αισχύλο ως τον Σαίξπηρ και τον Μπρεχτ, ένα τραγούδι και ένα κομμάτι από το χορό των Βακχών στα αρχαία ελληνικά.

Μετά το τέλος κάθε σεμιναρίου στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα ακολουθήσει παρουσίαση αποσπασμάτων της θεατρικής δουλειάς σε εξέλιξη : «Ancient Mirrors/Modern Voices» και «The Sky up Above» από την ομάδα θεάτρου MadDam σε σκηνοθεσία Ryszard Nieoczym .


Τρίτη 12 ως Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2010
καθημερινές: 18:00 - 22:00
σάββατο: 11:00 - 18:00

τιμή : 150 ευρώ / 130 ευρώ φοιτητικό